• 12 januari 2021

Vrijwilliger in de kijker - Paul

Naam: Paul
Beroep: gepensioneerd (zelfstandig IT consultant)
Wanneer gestart: 2019
Favoriete workshop: Python (met micro:bit)
Favoriete robot: Monty

Hoe ben je bij Digitale Wolven terecht gekomen?
Na mijn pensionering zocht ik een zinvolle bezigheid om mijn kennis op peil te houden en door te geven, vooral aan middelbare scholieren. Die krijgen al wat interessantere leerstof waarbij je informatica kan betrekken. Ik ben toen onder andere in CoderDojo's actief geweest . Een mooi verhaal, maar voor mij iets te vrijblijvend. Toen ik op internet op zoek ging naar andere initiatieven vond ik Digitale Wolven en heb ik afgesproken om eens bij een workshop te komen kijken.

Wat sprak je aan bij ons?
Het eigen leslokaal geeft heel veel mogelijkheden en het materiaal dat er ter beschikking staat sprak mij enorm aan. Hier kreeg ik ook de kans om iets te doen op langere termijn. Zo kan ik een paar sessies met dezelfde jongeren werken en iets opbouwen wat voor alle partijen een win-win situatie is.

Wat doe je voor Digitale Wolven?
Ik werk Python workshops uit en geef deze ook zelf. Ik heb voor Python gekozen omdat dit een toegankelijke en populaire programmeertaal is. Je kan er gewone, tekstuele computerprogramma's mee schrijven, maar ook robots mee aansturen, dus de mogelijkheden zijn oneindig. De workshops die ik maakte voor het naschoolse traject worden ondertussen ook gebruikt door de lesgevers van Digitale Wolven die naar de klassen gaan. De software die wij gebruiken is allemaal gratis, en af en toe investeert Digitale Wolven in een paar nieuwe toestelletjes waar we mee aan de slag kunnen. Zo hebben we een heuse racebaan gemaakt waar we met python-geprogrammeerde robot-auto's om ter snelste proberen rond te rijden. Laatst hebben we nog een elektronisch oog toegevoegd om de rondetijden precies te meten.

Wat motiveert je?
Programmeren kan schoolse dingen tastbaarder maken voor jongeren. Ik werk onder andere oefeningen uit rond eenvoudige wiskundige thema's (Pythagoras, regel van 3 of percentberekeningen). Wanneer de jongeren die naar mijn workshops komen de ambitie hebben om iets rond informatica te studeren en daarin slagen dan heb ik daar ook mijn steentje toe bijgedragen. Of wanneer ze informatica als hobby ontdekken door de workshops is dat zeker ook zinvol. Verder is het voor mezelf heel boeiend om nieuwe dingen te ontdekken door workshops samen te stellen.

Heb je een leuke anekdote die je wil delen?
Eén van de jonge deelnemers had een enorme interesse in smartphones. Hij dacht dan ook dat hij echt alles wist. Ik vroeg hem of hij zijn telefoon al in "developer mode" had gezet. Ik kreeg een paniekerige blik want ik had blijkbaar iets gezegd waar hij nog nooit van gehoord had. Omdat ik ook nog met de andere jongeren bezig was kon ik hem niet onmiddellijk helpen om dit in orde te brengen. Dit zelf uitzoeken is niet zo evident, want je moet ergens op dezelfde menu optie een bepaald aantal keer klikken. Echt niet evident. Hij zonderde zich af in een hoekje en was apetrots toen het hem gelukt was. Ik had hem iets nieuw doen ontdekken.

Hoe zou je anderen warm willen maken om vrijwilliger te worden bij Digitale Wolven?
Digitale Wolven biedt een ruim kader waar er veel mogelijk is en waar je echt het gevoel hebt een toegevoegde waarde te zijn. Er is zoveel materiaal aanwezig dat je een hele tijd verder kan met het bedenken van workshops en oefeningen. Op die manier leer je zelf ook heel veel bij.

Heb je na het lezen van dit interview zelf zin om vrijwilliger te worden? Kijk dan zeker even op onze vrijwilligerspagina voor meer info.


In deze rubriek zullen we geregeld iemand in de kijker zetten die een connectie heeft met Digitale Wolven. Dit kan een werknemer, vrijwilliger, robot, deelnemer, leerkracht, .. zijn. Wil je zelf graag in de kijker gezet worden en je ervaringen met iedereen delen? Laat het ons dan weten via het contactformulier en wij nemen contact met je op.